Тема уроку. Здоров'я і харчування.

Мета уроку. Пояснити учням значення харчування для здоров'я, розширити уявлення про корисні і шкідливі продукти, вчити дітей дотримуватися правил повноцінного харчування; розвивати увагу, культурно-гігієнічні навички поведінки під час їжі; виховувати турботу про своє здоров’я. 

Обладнання. Малюнки до теми, овочі, фрукти, Хлопчик-Здоров’ятко, літак, тестові завдання.

 

Хід уроку

 

1.Організація класу.

1.1. Привітання.

    Дзвоник всім нам дав сигнал –

                                               Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаєм.

                                                 І урок розпочинаєм.

1.2. Перевірка готовності до уроку.

- Перевірте, щоб на партах було усе необхідне для уроку: підручник, зошит, ручка, олівець, щоденник.

2. Мотивація навчальної діяльності учнів.

- Діти, послухайте казку. Подумайте, про що ми будемо говорити сьогодні.

 

Казка

В одному царстві жили собі король з королевою. І була в них єдина донька – принцеса. Була вона весела і життєрадісна, танцювала і співала, як дзвіночок.

        Щоранку принцеса виходила на луг. Разом з дітьми вона бігала, стрибала і  бавилася. І, дивлячись на щасливі обличчя дітей, раділи всі мешканці королівства.

        Та одного разу принцеса не вийшла гуляти. Вона захворіла. З кожним днем вона слабшала, блідла і згасала на очах нещасних батьків.

        Король дуже любив свою єдину доньку. Він нічого не шкодував для її лікування. З далеких заморських країн запрошував лікарів і чаклунів. Вони привозили різні ліки й трави. Та нічого не допомагало.

        Діти, з якими дружила принцеса, щоранку чекали на неї, але вона не приходила. І тоді вони пішли до старого доброго чаклуна і попросили його вилікувати принцесу.

        Наступного ранку до палацу прийшов добрий чаклун. Його провели до принцеси. Дівчинка лежала в ліжку бліда і сумна. В ній не можна було пізнати ту веселу, пустотливу дівчинку, якою вона була раніше.

Чаклун тихо підійшов до ліжка принцеси.

-                                        Скажи, ти хочеш бути здоровою? – спитав він. Принцеса не відповіла, а тільки гірко заплакала.

-                                        Не плач, - сказав старий і поліз до великої торби. Дівчинка думала, що чаклун дістає якісь ліки. Та побачила в руці чаклуна велике гарне яблуко і здивовано спитала:

-                                        Що це? Це ж звичайне яблуко!

-                                        Ні! – відповів старий. – Це не звичайне яблуко. Доторкнись до нього. Воно тепле. Ти просто не відчуваєш цього тепла, воно сховане всередині. І якщо ти з’їси яблуко, воно віддасть тобі своє тепло, і ти знову будеш здоровою. Але тепло не тільки у цьому яблуці. Воно і в молоці, маслі, хлібі, м’ясі, овочах, фруктах та іншій їжі. Їжа віддає людям своє тепло, щоб вони були здоровими.

Принцеса несміливо взяла яблуко з рук чаклуна і повільно почала його їсти. Поступово до неї поверталися сили. І коли король увійшов до кімнати, то здивувався. Його донька стрибала і весело сміялася.

-                                        Як вам вдалося її вилікувати? – спитав король.

-                                        Все дуже просто, - відповіла принцеса. – Треба добре їсти. Адже їжа – це мої ліки. В їжі – наше тепло, енергія, ріст і здоров’я.

 

-                                        Як ви розумієте цей вислів?

 

-                                        То про що ж ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці?

 

3. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми будемо подорожувати до Королівства Здоров’я. Ви дізнаєтеся, яку користь має їжа для організму людини, що треба їсти, щоб бути здоровим.

Закрийте очі. Уявіть, що ви знаходитеся у  казковому літаку, на якому полетимо до Королівства. 1, 2, 3 – і ось ми на місці.

 

4. Вивчення нового матеріалу.

4.1. Розповідь вчителя.

- Діти, я хочу познайомити вас із нашим екскурсоводом – хлопчиком Здоров’ятком. Він проведе нас до міст Фруктляндія і Вітамінія, розповість нам багато цікавого.

- Спочатку поговоримо про їжу.

       Їжа – це джерело енергії. Завдяки їжі наш організм підтримує постійну температуру, їжа потрібна організмові і як будівельний матеріал. Наша їжа неоднакова за своїм складом і значенням для організму. До складу продуктів харчування входять: білки, жири, вуглеводи.

       Крім білків, жирів і вуглеводів люди повинні споживати вітаміни. Сьогодні можна купити вітаміни в аптеці, але можна споживати їх з продуктами.

       Стародавнім римлянам належить вислів: «Ми їмо для того, щоб жити, а не живемо для того, щоб їсти». Харчування – одна з основних потреб людини. Які ж недоліки сучасного харчування? В харчуванні більшості населення страви вибираються за смаком, а не за користю для здоров’я. Багато споживається м’ясних продуктів, хліба, жирів тваринного походження і мало рослинної їжі – гарбузів, буряків, квасолі та ін. Ми багато споживаємо білого хліба, консервованих і штучних продуктів. Ця їжа містить недостатню кількість необхідних для людського організму вітамінів, мікроелементів. Вона сприяє ожирінню і ослабленню організму. Крім того, ми мало рухаємося. Все це є першопричиною багатьох захворювань. Тож пам’ятайте: треба вживати тільки корисну їжу, щоб не зашкодити своєму здоров’ю. Адже найбільша цінність людини це – здоров’я.

4.2. Відгадування загадок.

- Шановні гості, перше місто, до якого ми завітаємо, називається Фруктляндія. Хто у ньому мешкає ви дізнаєтеся, відгадавши загадки:

 

1)                            Воно, як кулачок,

Червоненький бочок.

Торкнешся – гладеньке,

Відкусиш – солоденьке.

                                               (яблуко)

 

-         Якщо їсти по одному яблуку в день, то і лікар не знадобиться. 5-6 зерняток яблука задовольняють добову потребу людини в йоді.

 

2)                            Я і гарний, я і білий,

І буваю темно-синій.

Без драбини і щаблів

Вилізаю по стіні.

Вус зелений свій зав’ю,

В грона сонечка наллю

І маленьким дітлахам

Все до крапельки віддам.

                                               (виноград)

-         Виноград росте на кущі, який називається виноградна лоза. Він дуже корисний, у ньому міститься кальцій. Виноград надає сили хворим людям. Його сушені ягідки – родзинки – дуже смачні і корисні.

 

3)                            Лампочки жовтенькі

На дереві висять,

На смак дуже солодкі,

Але вночі не горять.

                                               (груші)

-         Груші вирощували кілька тисячоліть тому в Стародавній Греції. Вони багаті мінеральними речовинами, сприяють зниженню температури тіла.

 

4)                            Він на повний місяць схожий,

Сам смачний, рум’яний, гожий.

Він дерев південних син.

Як він зветься?...

                                               (апельсин)

-         Апельсин потрапив до нас із Китаю. Існує понад 400 його сортів. Він може вилікувати більше 300 хвороб.

 

5)                            На деревах є хатинки,

В тих хатинках – намистинки.

Червоненькі, солоденькі,

Всі ребристі – не кругленькі.

                                               (гранати)

-         Гранат прийшов до нас під назвою «карфагенське яблуко». Зерняток в кожному плоді – 1500.

4.3. Бесіда.

- Діти, чому місто Фруктляндія має таку назву?

 

- Тож, чим корисні фрукти?

 

- А коли фрукти-це погано? (коли їсти їх немитими, недозрілими, якщо з’їсти дуже багато).

 

4.4. Слово вчителя.

 

- Шановні гості, ось ви і познайомилися містом Фруктляндія. А тепер запрошую вас до міста Вітамінія.

 

- Назва цього міста походить від слова «вітаміни». «Віта» - життя. Якщо вітамінів не вистачає, людина хворіє. Вітаміни потрібні для нормального росту і розвитку дитячого організму. В організм вітаміни потрапляють з їжею. Отже, потрібно знати, в яких продуктах є  необхідні вітаміни.

 

Вітамін А сприяє росту, допомагає нормальному зору. Його багато в моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб’ячому жирі.

Вітамін В дуже потрібний для розумової і фізичної праці, поліпшення праці. Міститься в житньому хлібі, вівсяній та гречаній крупах, у квасолі, м’ясі.

Вітамін С запобігає застуді, поліпшує кровообіг, сприяє росту. На цей вітамін багата капуста, картопля, помідори, цибуля, шипшина, лимони, чорна смородина.

Вітамін Д зміцнює кістки, запобігає рахітові. «Живе» в молоці, печінці, житньому хлібі.

   Хто з вітамінами дружить буде –

Всі незгоди позабуде.

Виросте міцним, здоровим,

Переможе всі хвороби.

-         Отож, треба вживати різноманітну їжу, щоб збагатити свій організм вітамінами, необхідними для нормального росту і розвитку організму.

4.5. Відгадування загадок.

   - Зараз я пропоную вам відгадати загадки, за допомогою яких ви дізнаєтеся, хто ж  мешкає у місті Вітамінія.

1)                                                                           Сидить дівчина в коморі,

а коса її надворі.

                            (морква)

-  Понад 4000 років тому морква вирощувалася спочатку як лікарська рослина, а пізніше як харчова і кормова. Вона містить багато каротину та ефірних масел, які мають важливе значення у харчуванні при авітаміноз ах і недокрів’ї.

2)                                                                           Ще й зима не почалася,

А вона уже вдяглася 

У запаски й сорочки,

У спідниці та хустки.

А як стали роздягати,

Хруст наповнив усю хату.

                                     (капуста)

3)                                                                           Довгенькі хатинки,

А в них – намистинки.

Поки зелені,

Й сирими смачненькі,

А стануть старими –

Суп зварять із ними.

                                     (горох)

-         Батьківщиною гороху вважається Південно-Західна Азія. Насіння гороху багате на білки, вуглеводи, жири, вітаміни.

4)                                                                           Спершу зацвіли на вітах

Невеличкі жовті квіти.

Коли квіти облетіли –

М’ячики зазеленіли.

Довго м’ячики зростали,

Аж поки червоні стали.

                                     (помідори)

-           Батьківщина – Південна Америка. Перші помідори з’явилися в Росії 1730 року. Помідори містять вітаміни та мінеральні солі, які необхідні для харчування людини. Склянка томатного соку забезпечує половину добової потреби організму у вітамінах А і С , свіжі помідори і томатний сік добре стимулюють утворення шлункового соку, поліпшують роботу серця.

5)                                                                           В кожній господі

Я у великій пригоді.

Та хто мене роздягати візьметься,

Той слізьми заллється.

                            (цибуля)

-                Раніше люди вірили, що цибуля може захистити від усіх хвороб. Тому, коли лютували такі хвороби, як холера або чума, люди вивішували перед входом до житла вінки цибулі, аби відігнати хвороби. Цибуля поліпшує апетит, збуджує виділення харчотравних соків, сприяє засвоєнню їжі.

-                Любі гості, я сподіваюся, що в подальшому ви будете вживати тільки корисну і поживну їжу. Від себе і мешканців міст Фруктляндія і Вітамінія я хочу пригостити вас цими фруктами.

-                Ось наша подорож і закінчилася. Я бажаю вам здоров'я!

-                А тепер я запрошую вас до літака. Вже час вирушати додому. Закрийте очі! 3, 2, 1 – ми вдома.

Фізкультхвилинка

Сонечко  прокинулось,  потягнулось,

В  різні  боки  повернулось.

Потім  весело  всміхнулось,

Кругом  себе  обернулось.

Стали  квітки  оживати,

Пташки  пісеньки  співати.

Діти  стали  танцювати,

Любе  сонечко  вітати.

5. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.

5.1. Робота за підручником.

- Розгляньте малюнки, виберіть корисні для здоров'я страви на сніданок та обід. Прочитайте правила повноцінного харчування.

5.2. Робота в зошиті з друкованою основою.

- Із наведених правил харчування виберіть ті, яких ви дотримуєтеся.

6. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок учнів.

6.1. Тестові завдання.

1) Що дає силу та здоров'я людині?

    а) надмірне вживання солодощів;

    б) правильне харчування.

2) Які продукти корисні для людини?

     а) овочі, фрукти;

     б) морозиво, кока-кола.

3) Як потрібно їсти?

      а) спокійно, ретельно пережовуючи їжу;

      б) швидко.

4) Їжа – джерело:

      а) енергії, тепла, росту, здоров'я;

      б) приємного проведення часу.

5) Щоб рости, бути здоровим, рухливим, треба:

      а) сидіти перед телевізором;

      б)  правильно харчуватися.

    6.2. Гра «Так. Ні».

- Я показуватиму малюнки корисної і шкідливої їжі. Вам необхідно плескати в долоні, коли бачите продукти, корисні для здоров'я.

(Лимон, піца, гарбуз, ковбаса, цукерки, сир, смажена картопля, цибуля).

7. Підсумок уроку.

-  Діти, яке значення має їжа для організму людини?

- Яка їжа належить до здорової і корисної?

- Які правила повноцінного харчування ви запам’ятали?

- Хто з вас буде дотримуватися цих правил?

- Діти, змалечку бережіть своє здоров'я. Його не купиш ні за які гроші!