Тема уроку. Вода-розчинник. Перетворення води.
Мета уроку. Розширити уявлення дітей про значення води у природі, про три стани води і її властивості; формувати поняття: вода-речовина, розчинник, розчин, формувати уявлення про умови перетворення води з одного стану в інший, про властивості снігу і льоду; вчити узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки, працювати у групах; розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати організованість, бережливе ставлення до природи.
Обладнання. Листя дерев, квіти, цибулина, 2 склянки, палички, вода, цукор, олія, чашка Пуре, лід, спирт, пальник.
Хід уроку
1.Організація класу.
1.1. Привітання.
Продзвенів шкільний дзвінок,
Всіх покликав на урок.
Усі почули почули: «Дзень-дзелень!»?
Тож привітайтесь: «Добрий день».
1.2. Перевірка готовності до уроку
1.3. Перевірка спостережень за природою.
- Діти, уважно послухайте загадку, подумайте, про які місяці йде мова в ній.
Трьох братів дівчина має,
Кожен брат їй догоджає:
Перший овочі і фрукти
Їй в дарунок надсилає;
Другий ясно-жовтий килим
Їй під ноги простеляє;
Третій із туманних ранків
Виплітає їй серпанки.
(вересень, жовтень, листопад)
- Який зараз місяць?
- Як змінилася висота сонця?
- Як це вплинуло на тривалість дня і ночі?
- Як змінилася температура повітря?
- Чи є сьогодні вітер, опади?
- Які зміни відбулися у житті рослин восени? (зникають квіти, жовкне листя, трава, з’явилося більше грибів).
- На яких деревах пожовкло листя? (демонструю листя, гілки, ягоди)
- Що сталося з фіалками, пролісками? (наземна частина відпала, під землею - цибуля).
- Які квіти ще квітнуть? (айстри, хризантеми, чорнобривці).
- Які зміни відбулися у тваринному світі?
- Як звірі готуються до зими?
- Є птахи перелітні (відлітають у теплі краї), зимуючі, кочуючи (відлітають у теплі райони, а не країни).
- Які птахи відлітають на південь?
- Як птахи готуються до зими?
- Назвіть характерні особливості людей у цей період.
- Як ви розумієте прикмету: пізній листопад – до суворої і затяжної зими?
2. Актуалізація опорних знань учнів.
2.1. Бесіда.
- Чим вкрита більша частина Землі? (водою, яка займає 71% Землі).
- Чому вода – багатство Землі? (необхідна для життя усіх живих організмів)
- У яких трьох станах перебуває вода у природі? (твердому, рідкому, газоподібному).
- Які властивості має вода-рідина? (розтікається, не має власної форми, безбарвна, прозора, без запаху; при нагріванні розширяється, при охолодженні стискається).
2.2. Проблемне запитання.
- Що станеться з пляшкою чи склянкою з водою, якщо її закрити і поставити на мороз? (трісне, бо вода замерзне і перетвориться на лід, вода розшириться).
3. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми вивчатимемо тему: «Вода-розчинник. Перетворення води». Ви дізнаєтеся про те, які речовини є розчинними і нерозчинними, що таке «розчин», за яких умов вода може перебувати у трьох станах, проведемо дослід, а також виконаємо цікаві завдання.
4. Сприймання та усвідомлення нових знань, умінь і навичок.
4.1. Розповідь вчителя.
-Діти, деякі речовини можуть розчинятися у воді. Це такі, як: сіль, цукор, сода, деякі мінеральні добрива. Запам’ятайте, це розчинні у воді речовини. Вода для них – розчинник.
- Щоб ви у цьому переконалися, проведемо дослід:
1 дослід: у склянку з водою кинемо цукор, розмішаємо.
- Чи видно цукор у склянці? (ні). Він розчинився у воді.
- Ми отримали розчин цукру.
Розчин- це вода з розчиненими в ній речовинами.
- Розчинятися у воді можуть не тільки тверді, але й рідкі і газоподібні речовини. Наприклад, у воді розчиняються такі рідини: спирт, оцтова кислота. А також гази: кисень, вуглекислий газ, аміак.
Крім побутових розчинів, є природні розчини. Це вода морів, океанів, сік рослин, кров людей і тварин.
4.2. Проблемне запитання.
- Як ви думаєте, чи всі речовини розчиняються у воді? (Ні)
- У воді не розчиняються: пісок, глина, крохмаль, олія, нафта, бензин та інші речовини. Речовини, які не розчиняються у воді називаються нерозчинними.
- Простежимо, чи справді це так.
2 дослід: у склянку з водою капнемо олію.
- Що ви помітили? (не розчинилася).
- То чому ж плями від олії неможна змити водою?
4.3. Розповідь вчителя.
- Ви вже знаєте, що вода має три стани: твердий, рідкий, газоподібний. Чи знаєте ви, за яких умов вона знаходиться у цих станах?
4.4. Читання тексту у підручнику.
4.4.1. Проблемне запитання.
- Чому ми не бачимо водяну пару? (це вода у газоподібному стані).
4.4.2. Бесіда за прочитаним.
- Що відбувається з водою при нагріванні? (перетвориться в пару).
- Як називається перетворення води в пару? (випаровування)
- Чому влітку висихає вода в калюжах?
- Як ви думаєте, чи може водяна пара перетворитися у рідину?
Пропоную дослідити це.
3 дослід: потримаємо чашку з льодом над водою, яку нагріваємо.
- Що ви бачите між колбою з водою і чашкою?(на дні чашки з’явилися краплі).
- Де взялися краплі?
- Що з ними сталося? (опустилися)
- На яке явище природи це схоже?
Коли водяна пара торкається холодної чашки, вона перетворюється у краплі води. А вода із газоподібного стану переходить у рідкий при охолодженні.
4.5. Казка «Крапля роси».
4.5.1. Проблемне запитання.
- Де взялася крапля вранці на троянді?
Рано–вранці на квітці троянди прокинулась Крапля роси.
- Як я тут опинилася? – замислилася Крапля. - Увечері ж була високо в небі. Як я потрапила на землю?
І захотілося їй знову в небо.
Пригріло Сонечко. Випарувалась Крапля, піднялася високо в небо блакитне до самого Сонечка. Там – тисячі інших крапель! Зібрались вони в темну хмару й заступили Сонечко.
- Чого ви мене заступили від людей? – розгнівалось Сонечко. І послало на темну хмару вогненну стрілу. Вдарила стріла, загримів грім. Злякалась темна хмара й розсипалась. Пішов дощ. Упала крапля на землю.
- Дякую, тобі, Крапле, - сказала Земля. - Я так скучила за тобою!
4.5.2. Обговорення поданих ідей учнів.
4.5.3. Читання статті у підручнику.
4.5.3.1.Проблемне запитання.
4.5.3.2. Бесіда за прочитаним.
Фізкультхвилинка
Сонечко прокинулось, потягнулось,
В різні боки повернулось.
Потім весело всміхнулось,
Кругом себе обернулось.
Стали квітки оживати,
Пташки пісеньки співати.
Діти стали танцювати,
Любе сонечко вітати.
6. Осмислення нових знань.
6.1. Інтерактивна вправа «Робота в малих групах».
1 група: підкреслити назви речовин, які не розчиняються у воді.
Цукор, сіль, мило, спирт, пісок, масло, сир, сода, лимонна кислота, олія, крейда, глина.
2 група: з довідки запишіть у стовпчики властивості води-рідини, снігу, льоду.
ДОВІДКА: білий, прозорий, непрозорий, текуча, прозора, не має запаху, безколірна, м’який, твердий, крихкий, не має власної форми.
ВОДА-РІДИНА СНІГ ЛІД
_____________ _________ _________
3 група: заповнити таблицю, використовуючи слова для довідок.
ДОВІДКА: розчин солі, сік рослин, вода морів, вода океанів, розчин цукру, розчин оцту, мінеральні джерела.
РОЗЧИНИ
Природні Побутові
__________ ___________
4 група: підпишіть, в яких станах перебуває вода.
____________ _____________
5 група: підкреслити речовини, які розчиняються у воді.
Олія, спирт, пісок, цукор, крейда, сіль, сода, масло, лимонна кислота, мило, глина.
7. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
7.1. Узагальнююча бесіда.
- Які речовини називають розчинними і нерозчинними? Наведіть приклади.
- Що таке «розчин»?
- За яких умов відбувається перетворення води у природі?
8. Підсумок уроку.
9. Домашнє завдання.