Тема уроку. Вода-розчинник. Перетворення води.

 

Мета уроку. Розширити уявлення дітей про значення води у природі, про три стани води і її властивості; формувати поняття: вода-речовина, розчинник, розчин, формувати уявлення про умови перетворення води з одного стану в інший, про властивості снігу і льоду; вчити узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки, працювати у групах; розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати організованість, бережливе ставлення до природи.

 

Обладнання. Листя дерев, квіти, цибулина, 2 склянки, палички, вода, цукор, олія, чашка Пуре, лід, спирт, пальник.

 

 

Хід уроку

1.Організація класу.

     1.1. Привітання.

Продзвенів шкільний дзвінок,

                                    Всіх покликав на урок.

                                    Усі почули почули: «Дзень-дзелень!»?

                                    Тож привітайтесь: «Добрий день».

     1.2. Перевірка готовності до уроку

     1.3. Перевірка спостережень за природою.

- Діти, уважно послухайте загадку, подумайте, про які місяці йде мова в ній.

                                Трьох братів дівчина має,

                                 Кожен брат їй догоджає:

                                 Перший овочі і фрукти

                                 Їй в дарунок надсилає;

                                 Другий ясно-жовтий килим

                                 Їй під ноги простеляє;

                                 Третій із туманних ранків

                                 Виплітає їй серпанки.

                                                                      (вересень, жовтень, листопад)

-         Який зараз місяць?

-         Як змінилася висота сонця?

-         Як це вплинуло на тривалість дня і ночі?

-         Як змінилася температура повітря?

-         Чи є сьогодні вітер, опади?

-         Які зміни відбулися у житті рослин восени? (зникають квіти, жовкне листя, трава, з’явилося більше грибів).

-         На яких деревах пожовкло листя? (демонструю листя, гілки, ягоди)

-         Що сталося з фіалками, пролісками? (наземна частина відпала, під землею - цибуля).

-         Які квіти ще квітнуть? (айстри, хризантеми, чорнобривці).

-         Які зміни відбулися у тваринному світі?

-         Як звірі готуються до зими?

-         Є птахи перелітні (відлітають у теплі краї), зимуючі, кочуючи (відлітають у теплі райони, а не країни).

-         Які птахи відлітають на південь?

-         Як птахи готуються до зими?

-         Назвіть характерні особливості людей у цей період.

-         Як ви розумієте прикмету: пізній листопад – до суворої і затяжної зими?

2. Актуалізація опорних знань учнів.

         2.1. Бесіда.

- Чим вкрита більша частина Землі? (водою, яка займає 71% Землі).

- Чому вода – багатство Землі? (необхідна для життя усіх живих організмів)

-  У яких трьох станах перебуває вода у природі? (твердому, рідкому, газоподібному).

- Які властивості має вода-рідина? (розтікається, не має власної форми, безбарвна, прозора, без запаху; при нагріванні розширяється, при охолодженні стискається).

2.2. Проблемне запитання.   

- Що станеться з пляшкою чи склянкою з водою, якщо її закрити і поставити на мороз? (трісне, бо вода замерзне і перетвориться на лід, вода розшириться).

3. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми вивчатимемо тему: «Вода-розчинник. Перетворення води». Ви дізнаєтеся про те, які речовини є розчинними і нерозчинними, що таке «розчин», за яких умов вода може перебувати у трьох станах, проведемо дослід, а також виконаємо цікаві завдання.

4. Сприймання та усвідомлення нових знань, умінь і навичок.

         4.1. Розповідь вчителя.

-Діти, деякі речовини можуть розчинятися у воді. Це такі, як: сіль, цукор, сода, деякі мінеральні добрива. Запам’ятайте, це розчинні у воді речовини. Вода для них – розчинник.

- Щоб ви у цьому переконалися, проведемо дослід:

1 дослід: у склянку з водою кинемо цукор, розмішаємо.

- Чи видно цукор у склянці? (ні). Він розчинився у воді.

- Ми отримали розчин цукру.

         Розчин- це вода з розчиненими в ній речовинами.

 - Розчинятися у воді можуть не тільки тверді, але  й рідкі і газоподібні речовини. Наприклад, у воді розчиняються такі рідини: спирт, оцтова кислота. А також гази: кисень, вуглекислий газ, аміак.

Крім побутових розчинів, є природні розчини. Це вода морів, океанів, сік рослин, кров людей і тварин.

         4.2. Проблемне запитання.

- Як ви думаєте, чи всі речовини розчиняються у воді? (Ні)

- У воді не розчиняються: пісок, глина, крохмаль, олія, нафта, бензин та інші речовини. Речовини, які не розчиняються у воді називаються  нерозчинними.

- Простежимо, чи справді це так.

2 дослід: у склянку з водою капнемо олію.

- Що ви помітили? (не розчинилася).

- То чому ж плями від олії неможна змити водою?

         4.3. Розповідь вчителя.

- Ви вже знаєте, що вода має три стани: твердий, рідкий, газоподібний. Чи знаєте ви, за яких умов вона знаходиться у цих станах?

         4.4. Читання тексту у підручнику.

         4.4.1. Проблемне запитання.

- Чому ми не бачимо водяну пару? (це вода у газоподібному стані).

4.4.2. Бесіда за прочитаним.

- Що відбувається з водою при нагріванні? (перетвориться в пару).

- Як називається перетворення води в пару? (випаровування)

- Чому влітку висихає вода в калюжах?

- Як ви думаєте, чи може водяна пара перетворитися у рідину?

Пропоную дослідити це.

3 дослід: потримаємо чашку з льодом над водою, яку нагріваємо.

- Що ви бачите між колбою з водою і чашкою?(на дні чашки з’явилися краплі).

- Де взялися краплі?

- Що з ними сталося? (опустилися)

- На яке явище природи це схоже?

Коли водяна пара торкається холодної чашки, вона перетворюється у краплі води. А вода із газоподібного стану переходить у рідкий при охолодженні.

         4.5. Казка «Крапля  роси».

         4.5.1. Проблемне запитання.

- Де взялася крапля вранці на троянді?

         Рано–вранці на квітці троянди прокинулась Крапля роси.

-         Як я тут опинилася? – замислилася Крапля. - Увечері ж була високо в небі. Як  я потрапила на землю?

І захотілося їй знову в небо.

         Пригріло Сонечко. Випарувалась Крапля, піднялася високо в небо блакитне до самого Сонечка. Там – тисячі інших крапель! Зібрались вони в темну хмару й заступили Сонечко.

-         Чого ви мене заступили від людей? – розгнівалось Сонечко. І послало на темну хмару вогненну стрілу. Вдарила стріла, загримів грім. Злякалась темна хмара й розсипалась. Пішов дощ. Упала крапля на землю.

-         Дякую, тобі, Крапле, - сказала Земля. - Я так скучила за тобою!

4.5.2. Обговорення поданих ідей учнів.

4.5.3. Читання статті у підручнику.

4.5.3.1.Проблемне запитання.

4.5.3.2. Бесіда за прочитаним.

Фізкультхвилинка

Сонечко  прокинулось,  потягнулось,

В  різні  боки  повернулось.

Потім  весело  всміхнулось,

Кругом  себе  обернулось.

Стали  квітки  оживати,

Пташки  пісеньки  співати.

Діти  стали  танцювати,

Любе  сонечко  вітати.

6. Осмислення нових знань.

6.1. Інтерактивна вправа «Робота в малих групах».

1 група: підкреслити назви речовин, які не розчиняються у воді.

         Цукор, сіль, мило, спирт, пісок, масло, сир, сода, лимонна кислота, олія, крейда, глина.

 

2 група: з довідки запишіть у стовпчики властивості води-рідини, снігу, льоду.

         ДОВІДКА: білий, прозорий, непрозорий, текуча, прозора, не має запаху, безколірна, м’який, твердий, крихкий, не має власної форми.

 

ВОДА-РІДИНА                               СНІГ                                      ЛІД

 

_____________                            _________                            _________

 

3 група: заповнити таблицю, використовуючи слова для довідок.

         ДОВІДКА: розчин солі, сік рослин, вода морів, вода океанів, розчин цукру, розчин оцту, мінеральні джерела.

 

РОЗЧИНИ

 

 Природні                                                                            Побутові

 

__________                                                                  ___________

 

4 група: підпишіть, в яких станах перебуває вода.

        

 

____________         _____________

 

5 група: підкреслити речовини, які розчиняються у воді.

         Олія, спирт, пісок, цукор, крейда, сіль, сода, масло, лимонна кислота, мило, глина.

 

7. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.

         7.1. Узагальнююча бесіда.

- Які речовини називають розчинними і нерозчинними? Наведіть приклади.

- Що таке «розчин»?

- За яких умов відбувається перетворення води у природі?

 

8. Підсумок уроку.

 

9. Домашнє завдання.