Тема уроку: «Дерева, кущі, трави».
Мета уроку: Ознайомити учнів із різноманітним світом рослин, учити порівнювати рослини: виділяти спільні та відмінні ознаки будови дерев, кущів, трав’янистих рослин, об’єднувати їх у групи; розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне мислення учнів; виховувати інтерес до рослинного світу, бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати: Учні повинні знати ознаки дерев, кущів і трав’янистих рослин, розпізнавати їх на практиці.
Обладнання. Презентація «Дерева, кущі, трави»; Буратіно, лікар Айболить, ребус; предметні малюнки рослин: дуб, калина, підсніжник; роздатковий матеріал: схема «Рослини».
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Хід уроку:
1.Організаційний момент.
1.1. Привітання.
Продзвенів шкільний дзвінок,
Всіх покликав на урок.
Тож, і ми часу не гаймо,
І урок розпочинаймо.
- Добрий день!
Щоб урок пройшов цікаво,
Всі берімося до справи!
-Сідайте.
1.2.Перевірка готовності до уроку.
- Перевіримо, чи все необхідне до уроку є у вас на партах: підручник «Природознавство», зошит з друкованою основою, ручка, простий олівець і картки.
2.Актуалізація опорних знань учнів.
2.1.Фенологічні спостереження.
- Яка зараз пора року?
2.1.1. Повідомлення синоптика.
- Послухаємо повідомлення синоптика про сьогоднішній день.
· Сьогодні ... (число)
· Холодно.
· Вітер …
· Небо …
· Опади …
3. Мотивація навчальної діяльності учнів та повідомлення теми і мети уроку.
3.1. Слово вчителя.
- Діти, кого із казкових героїв ви помітили у нашому класі? (Буратіно).
Буратіно звернувся до нас із проханням допомогти йому розгадати ребус.
Ми не відмовимо йому? (Ні). Допоможіть, будь ласка.
Яке ж слово заховалося у ребусі?
3.2.Розгадування ребуса.
"" Колесо"
е=і
(Ліс )
- Ні для кого не секрет, що Буратіно дуже любить пригоди. Він запрошує нас у мандрівку. Ви погоджуєтеся?
- Нам необхідно взяти деякі речі. Одягніть на плечі рюкзаки.
- Вирушаємо у похід.
- Закрийте оченята. 1,2,3,4,5 – відкрийте очі.
- Де ми опинилися? (У лісі).
- Сьогодні ви дізнаєтеся, на які групи поділяються рослини і які ознаки вони мають, а також навчитеся розрізняти групи цих рослин.
Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж ходімо в ліс, будь ласка.
В лісі є кущі і квіти,
В нім сплели дерева віти.
Трави, ягоди й грибочки,
В нім чарівні є куточки.
4.Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.
4.1. Бесіда.
- Пригадайте, діти, які рослини ростуть у лісі?
4.2. Розповідь вчителя з демонстрацією презентації.
- Як ви впевнились, рослин у природі велика кількість. Усі вони не схожі одна на одну. Тому за зовнішнім виглядом рослини поділяють на три групи: дерева, кущі і трав’янисті рослини.
4.3. Формування понять «дерева», «кущі», «трави».
4.3.1. Проблемне запитання.
- Зверніть увагу на слайд. Які рослини ви бачите? (Береза, яблуня, ялина).
- Що спільного у цих рослин?
- Як їх можна назвати одним словом? (Дерева).
4.3.2. Слово вчителя.
- Дерева завжди мають одне дерев’янисте стебло – стовбур. Від нього ростуть віти.
4.3.3. Відгадування загадки.
- Послухайте загадку. Відгадавши її, ви дізнаєтеся, про яке дерево говориться.
Цей могутній диво-тато
Діточок зростив багато.
Хоч сам шапки він не має,
Діточкам шапки вдягає.
(Дуб)
4.3.4. Проблемне запитання.
- Назвіть рослини, зображені на слайді. (Малина, смородина, шипшина).
- Подумайте, діти, чим вони відрізняються від дерев?
- Як ми можемо назвати їх одним словом? (Кущі).
4.3.5. Слово вчителя.
- Запам’ятайте, діти: Кущ має декілька тонких дерев’янистих стебел.
4.3.6. Відгадування загадки.
- А який кущ заховався у наступній загадці? Спробуємо відгадати.
У вінку зеленолистім
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
(Калина)
- Подорожуємо далі.
4.3.7. Проблемне запитання.
- Хто знає, як називаються ці рослини? (Ромашка, дзвоники, кульбаба).
- Чим ці рослини відрізняються від дерев і кущів?
- Як назвати їх одним словом?
4.3.8. Слово вчителя.
- Трав’янисті рослини мають м’яке, соковите, тонке зелене стебло.
4.3.9. Слухання казки.
- Діти, послухайте казку, яка називається «Смілива квіточка».
- Скажіть, про яку квітку у ній йдеться. (Про підсніжник.)
Смілива квіточка
Надворі лютувала Зима. Сили її ще не покинули, тому птахи і звірі замерзали від холоду.
У цей час у землі, майже біля самої поверхні квіти вишикувалися в чергу, хто за ким буде рости. Та от лихо. Ніхто не хотів бути першим. Всі боялися, що Зима заморозить.
Аж ось, з якогось далекого куточка вийшла маленька біленька квіточка.
- Я піду, - мовила вона.
- Та ти ж така маленька і тендітна. Зима ж тебе заморозить! - закричали всі довкола.
- Я сильна, все буде добре, - відказала та.
Незабаром з кучугури снігу смілива квіточка показала свої зелені листочки.
Глянувши на це тендітне стебло, Зима зрозуміла, що вона програла, тому несподівано зникла.
От так квіточка, що з’явилася з-під снігу, зуміла провчити стару бабу Віхолу.
- Як називається ця «смілива» квіточка?
- Отож, діти, на які групи поділяються рослини?
5. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.
5.1. Гра «Вгадай рослину».
- А зараз ми пограємо у гру «Вгадай рослину».
- На слайді з’явиться рослина. Вам необхідно назвати її і сказати, до якої групи вона належить. Довести свою думку.
(1. Сосна – дерево.)
(2. Калина – кущ.)
(3. Ліщина – кущ.)
(4. Клен – дерево.)
(5. Кульбаба – трав’яниста рослина.)
Фізкультхвилинка
- Довго ми з вами подорожували. Тому прийшов час трішки відпочити.
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
- Наша подорож продовжується.
- А хто це до нас приєднався? (Лікар Айболить). Він щось тримає у руках. Це завдання для вас.
5.2. Робота в парах.
(Кожна пара отримує картку зі схемою «Рослини».)
- Зверніть увагу на картки, що лежать у вас на партах.
Що на них написано? (Рослини).
- Ви будете працювати у парах. Кожній парі необхідно заповнити схему «Рослини». Тобто, написати групи рослин.
5.3. Перевірка (одна пара біля дошки).
6. Узагальнення і систематизація знань учнів.
6.1. Робота за підручником. (с.61)
- Відкрийте підручники там, де закладинка (с.61).
- Уважно розгляньте зображення рослин.
- Дпоможіть Буратінові знайти «зайву» рослину у кожному рядку і пояснити, чому вона «зайва». (Тюльпан, проліска, клен).
- Молодці!
Покладіть підручники на край парти.
6.2. Робота в зошиті з друкованою основою.
- Відкрийте зошити на с.23. знайдіть 1-ше завдання.
- Необхідно з’єднати стрілочками зображення рослини з написами у табличках.
(дерево - 2)
(трав’яниста рослина - 3)
(кущ - 1)
7. Підсумок уроку.
- Прийшов час повертатися додому. Закрийте очі. 5,4,3,2,1 – відкрийте оченята! Ми у класі. На цьому наш похід завершується.
- Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
- Що запам’яталося найбільше?